? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Tuesday, April 7, 2009

Sambungan KETIKA & KALIMAT...

Seterusnya kami dikehendaki membuat laman web dengan menggunakan front page. Yang ni merupakan benda baru bagi aku. Aku tak pernah mencuba atau membukanya sekali pun. Hasil tunjuk ajar dari Cik Aliaa, aku dapat belajar cara nak hyperlink dan macam-macam lagi. Boleh dikatakan comel jugalah frontpage yang aku buat tu. Antara item-item yang aku isi pada muka depan tu ialah biodata diri aku, susur galur keluarga, kampung, kenangan, pendidikan, tokoh, renungan dan akhir sekali pasal nukilan yang pernah aku hasilkan.

Bagi aku, pengetahuan untuk membuat laman web ni penting dan merupakan satu kelebihan kalau nak minta kerja. Jadi aku rasa pelajaran yang aku perolehi ini memang bergunalah walaupun agak susah nak menghasilkannya. Tiba hari untuk membentangkan hasil frontpage aku ni tetiba jer gambar ilang dan link yang aku buat tak berfungsi lagi. Menitis air mata aku sekejap bila hasil yang bertungkus lumus aku buat tu tak boleh buka. Mujur jugalah Cik Aliaa datang lambat sikit sebab ada hal, so, dengan bantuan Ting dan Big...Alhamdullillah frontpage tu berjaya dibaiki semula dan berfungsi seperti sedia kala, Cuma adelah bahagian yang ilang kena edit.


Seterusnya, kami perlu membuat blog. Sebelum ni aku memang tak pernah lansung buat blog, sekadar baca blog orang lain tu pernahlah tapi tak terfikirlah untuk belajar nak buatnyer.. Apapun bila ambil subjek ni rupa-rupanya aku kena juga explore benda ni...huhu bleh jadi blogger yang terkenal arr lpas ni yer kawan-kawan..

Dalam blog ni, kami ditugaskan untuk menemuramah seorang tokoh bahasa, ataupun penulis yang mempunyai kepakaran dalam bidangnya. Di fakulti, banyak nama-nama pensyarah tersohor yang boleh aku temuramah. Jadi tak susahlah kerja aku. Aku, nine dan erni sepakat menemuramah Dr Lim Swee Tin. Ade dua perkara sebab aku pilih dia, pertama aku pernah mengambil subjek beliau, dan aku tahu Dr. Lim ni jenis macam mana. Jadi tak susahlan nak bekerja sama nanti. Kedua, aku kagum dengan beliau, walaupun bukan berbangsa melayu tapi kesenian melayu tu dapat dititipkan dengan baik dalam hasil karyanya.















Secara keseluruhannya, aku amat berterima kasih kepada Dr. Normaliza, Dr. Arbaie, dan Cik Aliaa atas segala tunjuk ajar yang diberikan kepada kami semua. Pengisian yang ada dalam kursus ini perlu dikekalkan. Banyak faedahnya. Tiada perkara yang mudah dalam dunia, untuk memiliki ilmu yang bermanfaat ni macam-macam dugaan perlu kita harungi.Terima kasih kepada semua. Semoga kita berjumpa lagi. Sepuluh jari kususun tanda mohon kemaafan atas keterlanjuran aku menulis catatan ini. Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk tu juga darinya tetapi disandarkan kepadaku. Wasalam.



No comments:

Post a Comment